לחשוב מעבר לצבעים

צילום בשחור לבן

חשבתם שצילום בשחור לבן הוא סתם גימיק של צלמים מתלהבים? תחשבו שוב.

מאחורי הבחירה שבצילום בשחור-לבן יש המון משמעות ועומק, והיא גם יכולה להשפיע על האופן שבו הצופה שלנו ינתח את תמונותינו ועל אילו אלמנטים בתמונה הוא יתמקד.

בעולם הפילם של פעם, צילום בשחור-לבן היה ענין שבשגרה, חלק גדול מסרטי הפילם שהיו מצויים בידם של הצלמים היו מסוגלים להפיק אך ורק תמונות בשחור לבן, עיתונים ומגזינים היו מודפסים בשחור על גבי לבן ואפילו מסכי הטלויזיה היו מציגים אך ורק גוונים של אפור. כמה עשרות שנים אחר כך, בעידן הדיגיטלי של היום, עושה רושם שצלמים רבים, גם מקצועיים וגם מתחילים, עדיין אוהבים לצלם או לערוך את תמונותיהם בשחור לבן.

כמו שכבר אמרנו, ההרגל של להפוך תמונות לשחור לבן אינו סתם גימיק, והוא אינו רק ניסיון התחקות אחר המראה הוינטג'י והפילמי של פעם- אלא למעשה יש לו השפעה מרחיקת לכת על המראה, האווירה, ועל אופן הצפיה בתמונה.

כאשר אנחנו "מסירים" את הצבעים מהתמונה, האובייקט המצולם כבר לא יוכל לבלוט לעין הצופה בזכות הצבע שלו, והעין כבר לא תוכל להתמקד בהבדלי הצבעים שבין האובייקט לרקע. לפיכך, בצילום שחור לבן אנחנו בעצם כופים על העין של הצופה להתמקד בדברים אחרים- בטקסטורה (מרקם), בקונטרסט (ניגודיות) של התמונה ובעוד דברים שאולי הוזנחו בתמונות שבהם הצבעים שולטים.

לכן, תמונות שאנו עלולים להעדיף לצלם בשחור לבן הן תמונות בעלות טקסטורה בולטת, גאומטריה מעניינת או עם ניגודיות בולטת לעין. משחקי אור וצל יכולים לצאת ממש יפה בשחור לבן בגלל הניגודיות הרבה שיש בתמונה ובצילום פורטרטים, שחור לבן יכול להעצים את תוי הפנים והבעת הפנים של המצולם. לעיתים גם נצלם בשחור לבן בכדי לתת אווירה דרמטית/קודרת או אפרורית וכן לפעמים- בכדי לתת לתמונה את הטאצ' הוינטג'י של מצלמות הפילם של פעם.

עוד דוגמא לשימוש נפוץ בשחור לבן הוא כאשר אנחנו מרגישים שהצבעים לא תורמים לתמונה, או שהם יוצרים אי סדר. למשל כאן, בתמונה של מגדל השעון, יש ערבוב מבולגן של צבעים בפריים- הכחול של השמיים, האדום והירוק של קורות הברזל, צבע הבז' של החומה והמגדל, וגם האוטובוס הקטן שבפינה השמאלית בולט לעין בזכות הצבע שלו. כל הצבעוניות הזו היא בגדר טו-מאץ'-אינפורמיישן בפריים עבור הצופה שלנו. במקרה כזה, צילום הסצינה בשחור לבן, או הפיכה לשחור לבן בעריכה, יוצרים סדר בפריים ומאפשרים לצופה להתמקד בעיקר.

איך ניתן לצלם בשחור לבן?

כמעט לכל מצלמה יש תפריט "סגנונות תמונה", מעין פילטרים מוכנים מראש שבהם ניתן להשתמש בכדי ליצור מראה כזה או אחר לתמונה שלנו.

נכנס לתפריט ונבחר את פילטר השחור/לבן:

קנון התפריט נקרא Picture Style והפילטר נקרא Monochrome) M).

- בניקון- Picture Control -> MC.

- בסוני- Creative Style -> B.

בכדי לחזור לצילום תמונות צבעוניות- החזירו את סגנון התמונה למצב המקורי- Standard או Neutral וכו'.

אז מה בעצם עדיף? לצלם רגיל ולערוך בשחור לבן? או אולי בכלל לצלם מלכתחילה בשחור לבן? 

כמובן שאין תשובה חד משמעית ולכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, אך התשובה לשאלה מושפעת מאוד מסוג פורמט התמונה שבו אתם מצלמים, כלומר בהאם אתם מצלמים Raw או שאתם מסתפקים בJpeg.

כשאנחנו מצלמים בJpeg, סגנון התמונה הנבחר נשמר על התמונה המוגמרת, כלומר- תמונת שחור לבן תשאר בשחור לבן. על כן הייתי נזהר מאוד מלצלם  Jpeg בשחור לבן, מהסיבה הפשוטה שאין דרך חזרה.

בצילום בפורמט Raw לעומת זאת, סגנון התמונה אינו נשמר על התמונה המוגמרת, כלומר- תוכלו לשחזר במחשב את צבעי התמונה, וכך להחליט האם אתם רוצים להשאיר את התמונה כתמונת שחור לבן או להפוך אותה חזרה לתמונה צבעונית.

בשני המקרים, תוכלו להפוך בעריכה תמונה צבעונית לתמונת שחור לבן, כך שבשורה התחתונה- צילום תמונה צבעונית מאפשר לי יותר גמישות בהחלטה ואני באופן אישי יעדיף לרוב לצלם צבעוני ולהפוך את מה שאני רוצה להפוך לשחור לבן בעריכה.

עם זאת, לצילום בשחור לבן מראש יש יתרון עצום- אנחנו מאלצים את עצמנו להסתכל על הסביבה ולחשוב בשחור ולבן. כך שבמקום לחפש צבעים עזים או ניגודי צבעים בין אלמנטים בסביבה, נתחיל לחפש טקסטורות בולטות, ניגודיות בין בהיר לכהה, משחקי אור וצל מעניינים ועוד. זו אחלה דרך לאמן את המח שלנו לחשוב מחוץ לקופסא ואת העיניים שלנו להבחין בדברים חדשים. כך שלצורכי לימוד ותרגול, הייתי ממליץ מידי פעם כן להפוך את סגנון התמונה לשחור ולבן ולצלם מלכתחילה ללא צבעים.

תתכוננו לראות את העולם באופן שונה ממה שהכרתם עד כה. שיהיה בהצלחה!

רוצים ללמוד עוד? קורסי הצילום - ONLINE

ללמוד צילום בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים.

BOAZ-207_edited.jpg

לצלמים בתחילת דרכם, עם או בלי נסיון קודם, שמצלמים בכל סוג של מצלמה או סמארטפון.

- 7 שיעורים דו שעתיים.

- 7 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- 3 סדנאות מתנה

- עזרי לימוד

* כ-18 שעות הדרכה סה"כ

Picture1.jpg

לצלמים בעלי ידע קודם שמוכנים לשלב הבא.

- 6 שיעורים דו שעתיים.

- 6 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- סדנה במתנה

- ליווי אישי מקצועי במהלך הקורס ואחריו.

* כ-13 שעות הדרכה סה"כ

boaz-8.jpg

לייטרום מ-0 ל-100!

קורס לייטרום לצלמים מתחילים או מנוסים, שרוצים ללמוד כיצד לתת לתמונות את הטאצ' האישי שלהם.

- 3 שיעורים מקיפים.

- אין צורך בידע קודם.

* 6 שעות הדרכה סה"כ

 

מאמרים ומדריכים נוספים

התחילו כבר עכשיו ללמוד כיצד לצלם תמונות מוצלחות יותר, בכל סוג של מצלמה, או סמארטפון.

לשאלות, דיונים ומידע צילומי מעניין ומעשיר,

הצטרפו לקהילת "שאל צלם" בפייסבוק!

שאל צלם חדש 2 עיגול.png

מוזמנים ליצור איתי קשר בכל שאלה:

מי אני?

שמי בעז פרדקין, צלם מקצועי ומורה לצילום. בעל נסיון של 14 שנים בצילום בתחומים שונים: אירועים, צילום תיעודי, חיי לילה, מוצרים, עסקים ועוד. מלמד צילום ומנחה קורסים למתחילים ולמתקדמים וכן מלווה בעלי עסקים להשגת מטרותיהם ה"צילומיות" לעסק.

ב2014 פתחתי את קורס הצילום הראשון שלי בחצר ביתי דאז בבאר שבע. מאז, העברתי עשרות קורסי צילום פרונטאליים בת"א וב"ש.

2020 היוותה נקודת מפנה לכולנו. עבורי, היא סימנה מעבר לעולם הדיגיטל והלימוד המקוון במלוא העוצמה. אני מזמין אתכם ללמוד אצלי צילום אונליין- בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים- בלי לצאת מהבית.

  • פייסבוק גדול
  • אינסטה גדול2
  • מייל גדול ריבועי חדש סופי

© 2020 by Boaz Fradkin, Tel Aviv, Israel