איך לבחור עדשה למצלמה?

מדריך סוגי עדשות

בחירת העדשה הנכונה לצילומים אינה משחק ילדים. עדשת המצלמה היא זו שמשפיעה בעיקר על איכות התמונה, והיא גם קובעת עבורינו את תחומי הצילום בהם נוכל להתנסות. יש אלפי עדשות מצלמה שונות בשוק. המדריך שכאן יעשה לכם סדר בסוגי העדשות השונים ויעזור לכם להבין מהי העדשה הנכונה עבורכם.

כאן אני בודק האם כמה תמונות טובות של ציפורים מצדיקות עדשה בסך 40 אלף ש"ח + שברי מאמץ

אם רכשתם לאחרונה מצלמת DSLR או מירורלס, בטח גיליתם שיש אינספור עדשות שעשויות להתאים למצלמה שלכם. חלקן קטנטנות וחלקן בגודל של טנק, חלקן זולות ועבור חלקן תצטרכו למשכן כליה. עם זאת, במרבית המקרים המצלמה שתרכשו תגיע עם עדשה בסיסית וקטנת מימדים שנקראת עדשת הקיט.

עדשת הקיט היא פשוטה אך וורסטילית יחסית, ואיכות התמונות שהיא מספקת, בואו נאמר, לא תפיל אתכם מהרגליים. מרבית הצלמים, כבר בתחילת הדרך ממצים את השימוש בעדשת הקיט ומעוניינים לשדרג לעדשה איכותית יותר.

חשוב לדעת, שהעדשה היא זו שמשפיעה בעיקר על איכות התמונה ולא גוף המצלמה. השקעה בעדשה טובה ואיכותית תספק לכם תמונות חדות ויפות יותר. לכן, אם איכות הצילומים חשובה לכם- אסור לכם להקל ראש בבחירת העדשה!

כדי להבין מהי העדשה המושלמת עבורכם, חשוב להבין תחילה את סוגי העדשות אשר קיימים בשוק ואת ההבדלים ביניהם. 

 

לעדשות שונות יש טווחים שונים המותאמים לתחומי צילום שונים. למשל, עבור צילום ספורט, ציפורים או פפרצי, נעדיף עדשות ארוכות טווח. לעומת זאת עבור צילום נופים או רחוב נעדיף עדשות רחבות. כלומר, צלם ספורט וצלם נופים, יוכלו להשתמש באותו גוף מצלמה, אך כל אחד מהם יצטרך עדשה שונה.​

טווחי הצילום של העדשות נמדדים במילימטרים והם נקראים "אורכי מוקד" (Focal Length). אלו אותם מספרים המצוינים על גבי העדשה ולידם הסימון "mm". לאותה עדשת קיט עליה דיברנו מקודם, יהיו לרוב טווחים של 18-55, כלומר טווח העדשה הוא בין 18 מ"מ (הכי רחב) ל 55 מ"מ (הכי צר). את הזום נוכל לקבוע על ידי סיבוב טבעת הזום של העדשה. ככל שנגדיל את אורך המוקד, כך נהיה יותר "זום-אין" ונתקרב יותר למה שאנחנו מצלמים, וההפך.

85mm

זוית צילום צרה

24mm

זוית צילום רחבה

את העדשות השונות נהוג לחלק לקטגוריות על פי טווחים:

Wide (עדשות רחבות)- בעלת אורך מוקד קטן- עד 35 מ"מ. יעילות מאוד בצילום נופים, אירועים, רחוב, מסיבות ועוד. עדשה רחבה היא חשובה בסיטואציות שבהן לא ניתן להתרחק פיזית מהמצולם, למשל במקומות עמוסים או צפופים באנשים, או כאשר אנחנו מטיילים בטבע ורוצים לתפוס פריים רחב של כל שרשרת ההרים שלפנינו.

24mm

35mm

Normal (עדשות בינוניות)- בעלת אורך מוקד בינוני - בין 35-85 מ"מ, או בהסתכלות אחרת- כל מה שסביב ה50 מ"מ. עדשות אלו נקראות נורמאליות כי האופטיקה והפרספקטיבה שהן יוצרות דומות מאוד לאלו שאנחנו רואים בעיניים שלנו במציאות (50 מ"מ). לפיכך, העדשות הנורמאליות יוצרות מראה טבעי ומציאותי של הנושא המצולם, ולכן מתאימות מאוד לצילום פורטרטים, מוצרים, סטודיו ותחומים שבהם חשובה הנאמנות למקור של הצילום.

50mm

50mm

Telephoto (עדשות צרות)- בעלות אורך מוקד גדול (85 מ"מ ומעלה). הן מאפשרות "צליפה" בעצמים רחוקים ובדרך כלל הן עדשות גדולות, כבדות ויקרות. יעילות מאוד בצילום ספורט, בע"ח, פפארצי ועוד.

85mm

135mm

כעת בואו ניקח לדוגמא את עדשת הקיט (18-55) עליה דיברנו מקודם, ונמקם אותה על סקאלה דמיונית של אורכי המוקד השונים, מחולקים על פי הטווחים שהגדרנו. אורכי המוקד של עדשת הקיט כוללים את הטווח הרחב (18 עד 35) ואת הטווח הבינוני (35 עד 55). ולכן עדשת הקיט תתאים לנו לתחומים כמו נופים ופורטרטים, אך היא לא תהיה יעילה כ"כ בצילום ספורט או ציפורים.

דרך חשובה נוספת להבדיל בין עדשות, נעשית על פי חלוקה לעדשות זום (Zoom) ועדשות פריים (Prime): 

עדשות זום- בעלות קשת טווחים (למשל- עדשת הקיט, 18-55), והן מאפשרות שינוי של אורך המוקד על ידי סיבוב טבעת הזום בעדשה. כלומר נוכל להתקרב או להתרחק ממושא הצילום שלנו על ידי שימוש בזום האופטי של העדשה.

עדשות פריים- נקראות גם "עדשות קבועות" (Fixed Lenses). הן בעלות אורך מוקד אחד בלבד, (למשל- עדשת 50mm). לעדשות אלו אין טבעת זום, כלומר בכדי להתקרב או להתרחק ממושא הצילום, נצטרך לתת קצת "עבודת רגליים", או במילים אחרות- לשנות את מיקומינו הפיזי ביחס למצולם.

זום: 24-70mm

פריים: 50mm

נשאלת השאלה- למה בכלל שנרצה לעבוד עם עדשות פריים, אם הן מצריכות מאיתנו לעבוד קשה ולזוז ממקום למקום?

הסיבה נעוצה באיכות האופטיקה של עדשות הפריים- רובן יספקו לנו תמונות הרבה יותר איכותיות וחדות מאשר עדשות הזום המקבילות, ולרוב הן יהיו בעלות צמצם פתוח יותר שיכול להכניס המון אור, גם בלילה, וגם לייצר עומק שדה רדוד ומרשים בעת הצורך. אה, והן שוקלות גם הרבה פחות.

תוסיפו לכך יתרון משמעותי לא פחות, שאני באופן אישי חוויתי על בשרי כצלם כשעברתי מעדשות זום לפריים- עדשות פריים מצריכות מחשבה לפני הצילום- בהקשר של איפה אנחנו מתמקמים, מה המרחק מאיתנו אל המצולם ועוד. מנסיוני האישי, הצורך בלחשוב ולזוז גורם לנו להשקיע הרבה יותר בקומפוזיציה שאותה אנחנו יוצרים לתמונה. ככה שהתמונות ישתפרו לא רק במובני איכות, אלא גם במובן של בניית הפריים.

85mm

35mm

החסרון העיקרי בעדשות פריים היא שעדשה אחת לא תספיק, וצריך כמה עדשות בכדי לכסות את כל הטווחים- אחת רחבה, אחת בינונית ואחת צרה.

זה יכול להוות חיסרון מהותי כאשר אתם מטיילים ולא רוצים להסחב עם המון ציוד, או כאשר אתם רוצים להיות וורסטיליים בטווחי הצילום, כגון בצילום עיתונות, שבו כל טווחי הצילום רלוונטים וצריך להחליף ביניהם ממש מהר.

חסרון זה, הוא גם הסיבה שבגללה אני תמיד ממליץ לצלמים בתחילת הדרך לרכוש עדשת זום כעדשה ראשונה. היא תאפשר לכם להתנסות בהרבה יותר סגנונות צילום ותתאים ליותר סיטואציות. ברגע שתבינו מהם הטווחים שאיתם אתם הכי אוהבים לצלם, תוכלו להשתדרג בעדשת פריים יעודית לאותו הטווח.

לדוגמא, אפשר ורצוי להתחיל עם עדשת הקיט 18-55, אשר מכסה את הטווח הרחב והבינוני, ואם תגלו בהמשך הדרך שאתם ממש אוהבים לצלם פורטרטים תוכלו להוסיף לארסנל שלכם עדשת פריים של 50 מ"מ או 85 מ"מ. אם לחילופין, תגלו שצילום אירועים זה הפאשן שלכם (מה נסגר אתכם?) תוכלו לרכוש עדשת פריים רחבה כגון 24 מ"מ או 18 מ"מ, או עדשת זום איכותית יותר לטווחים הרחבים, כגון 16-35, 17-40 וכו'.

50mm

15mm

לסיכום - ברכישת ציוד צילום אני תמיד ממליץ להתחיל בקטן- המנעו מלרכוש עדשות יקרות ומקצועיות על ההתחלה. העדשה הראשונה שלכם אמורה להיות פשוטה וורסטילית. כזאת שתאפשר לכם להתנסות במגוון טווחים ותחומי צילום ומשם תוכלו להבין לאיזה כיוון תרצו להתקדם.

אם התקציב שלכם לחוץ, בידקו עדשות יד שניה. עדשות יכולות להשמר לאורך שנים והן מתבלות לאט יותר מגוף המצלמה. אל תשכחו לקרוא כאן על כל הדברים שיש לבדוק לפני שרוכשים ציוד מיד שניה. בהצלחה!

רוצים ללמוד עוד? קורסי הצילום - ONLINE

ללמוד צילום בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים.

BOAZ-207_edited.jpg

לצלמים בתחילת דרכם, עם או בלי נסיון קודם, שמצלמים בכל סוג של מצלמה או סמארטפון.

- 7 שיעורים דו שעתיים.

- 7 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- 3 סדנאות מתנה

- עזרי לימוד

* כ-18 שעות הדרכה סה"כ

Picture1.jpg

קורס אינטרקטיבי, בLive בזום.

לצלמים בעלי ידע קודם שמוכנים לשלב הבא.

- 6 שיעורים דו שעתיים.

- 6 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- סדנה במתנה

- ליווי אישי מקצועי במהלך הקורס ואחריו.

* כ-13 שעות הדרכה סה"כ

boaz-8.jpg

לייטרום מ-0 ל-100!

קורס לייטרום לצלמים מתחילים או מנוסים, שרוצים ללמוד כיצד לתת לתמונות את הטאצ' האישי שלהם.

- 3 שיעורים מקיפים.

- אין צורך בידע קודם.

* 6 שעות הדרכה סה"כ

 

מאמרים ומדריכים נוספים

התחילו כבר עכשיו ללמוד כיצד לצלם תמונות מוצלחות יותר, בכל סוג של מצלמה, או סמארטפון.

מי אני?

שמי בעז פרדקין, צלם מקצועי ומורה לצילום. בעל נסיון של 14 שנים בצילום בתחומים שונים: אירועים, צילום תיעודי, חיי לילה, מוצרים, עסקים ועוד. מלמד צילום ומנחה קורסים למתחילים ולמתקדמים וכן מלווה בעלי עסקים להשגת מטרותיהם ה"צילומיות" לעסק.

ב2014 פתחתי את קורס הצילום הראשון שלי בחצר ביתי דאז בבאר שבע. מאז, העברתי עשרות קורסי צילום פרונטאליים בת"א וב"ש.

2020 היוותה נקודת מפנה לכולנו. עבורי, היא סימנה מעבר לעולם הדיגיטל והלימוד המקוון במלוא העוצמה. אני מזמין אתכם ללמוד אצלי צילום אונליין- בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים- בלי לצאת מהבית.

מוזמנים ליצור איתי קשר בכל שאלה:

  • פייסבוק גדול
  • אינסטה גדול2
  • מייל גדול ריבועי חדש סופי

© 2020 by Boaz Fradkin, Tel Aviv, Israel