טיפים לצילום נופים

בכל סוג מצלמה או סמארטפון

אם גם אתם אוהבים לטייל, ודאי יצא לכם להתקל בחייכם בלא מעט נופים מהממים ועוצרי נשימה. לפעמים, גם כשהנוף היפיפיה ביותר עומד לנגד עינינו, אנחנו עשויים להתקשות בלהפוך אותו לתמונה טובה.

במדריך זה תוכלו למצוא 4 טיפים שימושיים לצילום נופים, שיאפשרו לכם ללכוד תמונות מרשימות יותר מכל סוג של מצלמה שברשותכם, וגם מהסמארטפון.

תחילה, לפני היציאה לצילומים, מומלץ להצטייד בעדשה רחבה למצלמה (35 מ"מ ומטה). למצלמים מהסמארטפון, בידקו אם קיימת אצלכם עדשת Ultra Wide, לרוב היא תהיה עם זום של x0.5-x0.6 ביחס לעדשה הרגילה. עדשות רחבות הן בגדר חובה לצילום נופים איכותי. הן מאפשרות לנו לתפוס את כל רוחב הנוף בתמונה אחת, הן יוצרות באופן אוטומטי עומק שדה גדול, עם פרטים חדים בכל עומקי התמונה, וגם יש להן השפעה חיובית על תחושת התלת-מימדיות שמתקבלת בתמונה, דבר חשוב מאוד בצילום נופים.

1) שמירה על קו אופק מיושר:

קו האופק, הוא הקו הישר הרחוק ביותר הקיים לנגד עינינו. במצבים מסוימים נוכל לראות את קו האופק בבירור, למשל כאשר מצלמים חוף ים- ניתן לראות את קו האופק כקו שמחבר בין הים לשמיים. במצבים אחרים, למשל בצילום של נוף אורבני או בצילום של שרשרת הרים, לא תמיד נראה את אותו קו בבירור ולפעמים נצטרך לדמיין אותו. לעיתים יכולים להיות קוים אחרים בתמונה שמרמזים לנו על מיקום האופק- מבנים, גשרים, דרכים, ולפעמים גם אלמנטיים טבעיים כגון עצים, נחל או אגם שיכולים לעזור לנו להבין היכן קו האופק היה אמור לעבור וכיצד עלינו ליישר את התמונה לפיו.

קו אופק מיושר משרה סטאטיות, סדר והגיון ויוצר תמונת נוף נעימה לעין הצופה, ועל כן לרוב אנחנו נרצה ליישר את התמונה ביחס לקו האופק. בנוסף, נהוג למקם את אותו קו אופק על אחד מהשלישים בתמונה- העליון או התחתון. כך נקבל קומפוזיציה אלגנטית יותר ותמונה פחות מלאכותית. איך נדע באיזה שליש למקם את קו האופק? התשובה נעוצה במה שנמצא לנגד עיניכם. אם יש לנוף שמיים מעניינים- ענני נוצה יפים, קשת בענן, שקיעה מרשימה וכו'- ניתן יותר משקל לשמיים בכך שנוריד את קו האופק לשליש התחתון. אם השמיים חלקים ומשעמים והפרטים המעניינים נמצאים דווקא בקרקע- ניתן יותר משקל לקרקע ונעלה את קו האופק לשליש העליון.

 קו אופק מיושר משרה אווירה רגועה, יוצר סדר והגיון בתמונת הנוף.

2) שילוב "עוגן" בקדמת הפריים:

"עוגן" בצילום נוף, הוא אלמנט כלשהו בעל נפח, שאותו נכניס לקדמת הפריים שלנו. זה יכול להיות גזע עץ, סלע או כל אלמנט טבעי או עירוני שקיים בסביבה שלנו, העיקר שיהיה בולט, מעניין ומושך את העין. הסיבה שבגללה רצוי לשלב עוגן בתמונת הנוף, היא שתמונת נוף ללא עוגן יכולה להיות גנרית ומשעממת. לכולנו יצא לראות צילומים של חוף ים או שרשרת הרים- לתמונות מסוג זה יש נטיה לחזור על עצמן. העוגן שובר את החזרתיות של תמונות הנוף- הוא מאפשר לי לקבל צילום מקורי ויחודי יותר. לעין של הצופה יש נטיה להמשך בקלות לאותם עוגנים, בגלל הצורה הברורה שלהם והנפח שהם תופסים בתמונה. לכן תמונת נוף עם עוגן תאפשר הולכת עין טובה יותר אצל הצופה שלנו, לעומת תמונת נוף ללא עוגן, שבה הצופה עלול לאבד ענין מהר יותר.

את העוגן נשלב בחלק התחתון של הפריים- זה שקרוב אלינו במהלך הצילום. רצוי גם במידת האפשר להכניס את העוגן בשלמותו.

עוגן

שילוב עוגן בחלק הקדמי של הפריים מושך את העין של הצופה ותורם להולכת העין

3) קווים מנחים:

קווים מנחים בצילום- אלו קווים דימיוניים אשר נוצרים ע"י הסביבה שלנו, אלו יכולים להיות קווים ישרים, אלכסוניים או מתפתלים.

כמו שבוודאי כבר הבנתם, העין האנושית אוהבת קווים. הם יכולים ליצור סדר, תחושה של עומק וגם להשפיע על האופן שבו הצופה יסתכל על התמונה שלנו. תמיד נוכל לסרוק את המרחב שמולינו בחיפוש אחר אותם קווים מנחים- נחלים, גזעי וענפי עצים, שבילים וכל דבר דמוי קו יכול להתפרש כקו מנחה אשר מוליך את עין הצופה אל תוך התמונה ומסביבה. תפקיד חשוב של הקוים המנחים הוא להוליך את עיננו מהForeground- שזהו החלק בנוף שקרוב אלינו, שבו גם יופיע העוגן עליו דיברנו מקודם, אל הBackground, שזהו החלק הרחוק של הנוף, היכן שקו האופק נמצא.

4) "לקשט" את הנוף:

אחד מעקרונות הקומפוזיציה בצילום, שאותו אני מאוד אוהב ומשתמש בו לעיתים תכופות נקרא מסגור. הכוונה היא לשלב את נושא הצילום דרך אלמנט אחר שנמצא בסביבה הקרובה שלנו, ובכך ליצור לו מעין מסגרת שעוטפת ו"מקשטת" אותו. בצילום נופים, נוכל לסרוק את הסביבה הקרובה אלינו בכדי לנסות לראות אם ניתן למסגר את הנוף בצורה מעניינת כלשהי, דרך עץ, שיח או אולי דרך אלמנט עירוני כלשהו כגון גשר או סככה. המסגור מוסיף מקוריות לתמונה, ומאפשר לנו למלא את הפריים בצורה עניינית. השמיים שמולכם חלקים ומשעממים? תמיד תוכלו לקשט אותם עם צמרות עצים, או לצלם דרך מבנה שיפיג את השעמום בחלקון העליון של הפריים שלכם.

צמרות העצים מקשטות את השמיים וממלאות את הפריים שלנו בצורה מעניינת.

ישנן עוד המון שיטות מתקדמות לצילום נופים- שימוש בחצובה ובפילטרים לעדשה, צילום נופים בחשיפה ארוכה וגם צילום כוכבים שהוא ז'אנר בפני עצמו. אם מצאתם את התחום כמעניין, מוזמנים לבדוק את קורס הצילום שלי למתחילים, שמה יש שיעור שלם שמוקדש לצילום נופים על כל סוגיו. בהצלחה!

רוצים ללמוד עוד? קורסי הצילום - ONLINE

ללמוד צילום בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים.

BOAZ-207_edited.jpg

לצלמים בתחילת דרכם, עם או בלי נסיון קודם, שמצלמים בכל סוג של מצלמה או סמארטפון.

- 7 שיעורים דו שעתיים.

- 7 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- 3 סדנאות מתנה

- עזרי לימוד

* כ-18 שעות הדרכה סה"כ

Picture1.jpg

קורס אינטרקטיבי, בLive בזום.

לצלמים בעלי ידע קודם שמוכנים לשלב הבא.

- 6 שיעורים דו שעתיים.

- 6 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- סדנה במתנה

- ליווי אישי מקצועי במהלך הקורס ואחריו.

* כ-13 שעות הדרכה סה"כ

boaz-8.jpg

לייטרום מ-0 ל-100!

קורס לייטרום לצלמים מתחילים או מנוסים, שרוצים ללמוד כיצד לתת לתמונות את הטאצ' האישי שלהם.

- 3 שיעורים מקיפים.

- אין צורך בידע קודם.

* 6 שעות הדרכה סה"כ

 

מאמרים ומדריכים נוספים

התחילו כבר עכשיו ללמוד כיצד לצלם תמונות מוצלחות יותר, בכל סוג של מצלמה, או סמארטפון.

מי אני?

שמי בעז פרדקין, צלם מקצועי ומורה לצילום. בעל נסיון של 14 שנים בצילום בתחומים שונים: אירועים, צילום תיעודי, חיי לילה, מוצרים, עסקים ועוד. מלמד צילום ומנחה קורסים למתחילים ולמתקדמים וכן מלווה בעלי עסקים להשגת מטרותיהם ה"צילומיות" לעסק.

ב2014 פתחתי את קורס הצילום הראשון שלי בחצר ביתי דאז בבאר שבע. מאז, העברתי עשרות קורסי צילום פרונטאליים בת"א וב"ש.

2020 היוותה נקודת מפנה לכולנו. עבורי, היא סימנה מעבר לעולם הדיגיטל והלימוד המקוון במלוא העוצמה. אני מזמין אתכם ללמוד אצלי צילום אונליין- בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים- בלי לצאת מהבית.

מוזמנים ליצור איתי קשר בכל שאלה:

  • פייסבוק גדול
  • אינסטה גדול2
  • מייל גדול ריבועי חדש סופי

© 2020 by Boaz Fradkin, Tel Aviv, Israel