על נקודות פוקוס והתפקסות נכונה

להכנס לפוקוס!

נקודות הפוקוס- אלו אותן נקודות או ריבועים קטנים אשר פגשתם לראשונה כאשר הסתכלתם דרך עינית המצלמה.

במדריך זה נסביר כיצד לבחור את נקודת הפוקוס הנכונה לכל תמונה, וכיצד להתפקס נכון באופן שיאפשר לנו לקבל את הפוקוס המדויק ביותר על האובייקט שלנו.

אחד הדברים החשובים ביותר בצילום, הוא איכות התמונה וחדותה. כל צלם רוצה לקבל את מושא הצילום שלו חד כתער, ולצורך כך צלמים נוטים לשדרג את ציוד הצילום שלהם ובעיקר את עדשת המצלמה שלהם, כך שתאפשר קבלת תמונות חדות עוד יותר.

אחד האספקטים המשפיעים ביותר על חדות האובייקט והתמונה כולה, הוא היכולת שלנו להתפקס על האובייקט בצורה נכונה ומדויקת.

אז כפי שוודאי אתם יודעים, לכל סוג מצלמה יש נקודות פוקוס- נקודות או ריבועים קטנים אשר בעזרתם נוכל לבצע את פעולת הפוקוס על האיזור הרצוי בפריים. במצלמות DSLR נוכל למצוא את הנקודות הללו בעינית המצלמה (Viewfinder), בעוד במצלמות חסרות מראה, נוכל למצוא את הנקודות על מסך המצלמה עצמו. בכל המצלמות, תפקידן של הנקודות זהה- לבחור את האיזור בפריים עליו ינעל הפוקוס- הנקודה שעליה נרצה למקד את הצופה שלנו. את נעילת הפוקוס מבצעים כמובן על ידי חצי לחיצה על כפתור הצילום. במהלך חצי הלחיצה, העדשה תפעיל את מנוע הפוקוס שלה, וגלגלת הפוקוס שלה תסתובב בהדרגה עד אשר האובייקט שנמצא מתחת לנקודת הפוקוס שנבחרה יהיה הכי חד שאפשר.

ישנן מצלמות עם מעט נקודות- 9 למשל, וככל שדגם המצלמה משוכלל וחדיש יותר, סביר להניח שנמצא בו יותר ויותר נקודות פוקוס. ישנן מצלמות אשר מתהדרות בכמות אסטרונומית של נקודות פוקוס, למשל למצלמת המירורלס של סוני אלפא- a7III, יש 425 נקודות פוקוס על מסך המצלמה.

ברירת המחדל ברב המצלמות היא לעשות שימוש בכל נקודות הפוקוס ביחד- מצב שנקרא Auto Selection או Wide. באופן זה המצלמה תתפקס על האלמנט שנמצא הכי קרוב אליכם בעת ההתפקסות. הבעיה במצב זה היא שהמצלמה לא יכולה לדעת על מה בדיוק נרצה להתפקס. לעיתים האובייקט שמעניין אותנו לא יהיה האלמנט הכי קרוב, (כמו במצבים שבהם אני מצלם אובייקט דרך מסגור כלשהו- כמו בתמונה המצורפת) וסיכוי גבוה שהיא לא תתפקס על האובייקט שרצינו, אלא על איזור אחר בתמונה.

לפיכך, ב99% מהמקרים אנחנו נעדיף לא להשתמש בכל נקודות הפוקוס ביחד אלא בנקודה ספציפית אחת שאותה נגדיר, וממנה הפוקוס ילקח. למצב זה קוראים Single AF-point, והוא מאפשר לנו לבחור בצורה ידנית ונשלטת את נקודת הפוקוס איתה נעבוד- או במילים אחרות- איזה חלק בתמונה יהיה בפוקוס.

מה לגבי ה1% שנותר? לפעמים, במצבים מאוד ספציפיים, אנחנו עשויים להתקשות בהתפקסות בעזרת נקודה אחת- למשל כאשר אנחנו מנסים להתפקס על ציפור או מטוס במעוף שלהם על רקע השמיים החלקים. במצבים אלו נוכל לחזור שוב לבחירת כל הנקודות ביחד, או לנסות לעבוד עם מצב הבחירה האיזורית (Zone AF), אשר איתו ניתן לבחור קבוצות של נקודות על פי איזורים בעינית/מסך.

אופני השימוש השונים בנקודות פוקוס, במצלמות קנון

כמעט תמיד נעדיף להשתמש בSingle AF point. רק במצבים ספציפיים נשתמש בWide או Zone.

המלצתי הכנה, היא שבמרבית המקרים תבחרו לעבוד עם נקודה ספציפית אחת- נקודת הפוקוס האמצעית במצלמה. הסיבה לכך היא שברב המצלמות נקודת הפוקוס המרכזית היא המדויקת והמהירה ביותר.

 

כיצד נתפקס ונצלם בעזרת הנקודה האמצעית?

1) אחרי שבחרנו את נקודת הפוקוס המרכזית, נוכל להתפקס על האובייקט בעזרת חצי לחיצה על כפתור הצילום.

2) המצלמה תיתן לנו מספר חיווים לכך שפעולת הפוקוס בוצעה- היא תשמיע צפצוף ("Beep"), נקודת הפוקוס איתה השתמשנו תהבהב (באדום או בירוק), וגם יופיע לנו עיגול ירוק קטן בפינה של עינית המצלמה או המסך.

3) תו"כ החזקת כפתור הצילום בחצי לחיצה, נוכל במידת הצורך לקמפז את הפריים מחדש, בכדי למקם את האובייקט באיזה חלק שנרצה בפריים.

4) לצילום התמונה- נלחץ על כפתור הצילום עד הסוף.

בעזרת נקודת הפוקוס האמצעית בחרנו בצורה סלקטיבית איזה איזור בתמונה יהיה בפוקוס- ככה אנחנו שולטים בפוקוס של התמונה- ולא המצלמה.

התפקסות עם נקודת הפוקוס המרכזית, ולאחר מכן נוכל להזיז את המצלמה כדי לקבל את האובייקט היכן שנרצה

בואו נחשוב רגע.. אז אם הכי נוח וקל ומהיר ומדויק להשתמש בנקודת הפוקוס האמצעית, למה בכלל ישנן עוד נקודות פוקוס על במצלמה שלנו? למה לעזאזל יש מצלמות חדישות שמתפארות במאות נקודות פוקוס אם כל מה שאני צריך זו נקודה אחת??

אז הטיפ הבא שכאן יאפשר לכם להוציא תמונות חדות ומדויקות עוד יותר ממה שהתרגלתם עד עכשיו- ממש כמו צלמים מקצוענים.

שימוש בנקודת הפוקוס האמצעית אכן יתאים לרוב התמונות שתרצו לצלם, אך ישנם מצבים מסוימים שבהם נעדיף להשתמש באחת משאר נקודות הפוקוס ולאו דווקא באמצעית. מצבים אלו הם מצבים שבהם יש חשיבות מיוחדת לדיוק בפוקוס:

כאשר משתמשים בצמצם פתוח ממש- נבחר בנקודת הפוקוס שהכי קרובה למיקום האובייקט

דוגמא ראשונה לכך היא כאשר אנחנו מצלמים בצמצמים פתוחים ממש- ככלל אצבע- במפתחות צמצם של 2.8 ומטה.

למשל בתמונה שכאן- אני רוצה לצלם את הריסים הצבעוניים של האישה, תוך יצירת עומק שדה רדוד שיטשטש את כל המסביב ויגרום לצופה להתמקד כמה שיותר באותם ריסים. לפיכך אשתמש בצמצם פתוח- לצורך הענין השתמשתי בF/1.4, שזהו צמצם פתוח ממש שקיים לרוב בעדשות פריים.

מדוע לא להשתמש בנקודה האמצעית לצורך פיקוס? משום שאם וכאשר נרצה לקמפז מחדש את הפריים, התנועה הקטנה הזאת של המצלמה הצידה עלולה להוציא את הריסים שעליהם התפקסנו מפוקוס. למעשה בגלל הצמצם הפתוח נוצר לנו עומק שדה רדוד ממש- וכל תנועה קטנה לאחר התפקסות תוציא אותנו ממישור הפוקוס שיצרנו. על כן בכדי לקבל תמונה עם אובייקט חד ועומק שדה רדוד, אנחנו לא בהכרח נבחר בנקודה האמצעית, אלא בנקודה הקרובה ביותר למיקום האובייקט בפריים.

אם למשל אנחנו מתכננים תמונה שכוללת את האובייקט הזה בצד ימין של הפריים, ורוצים להשתמש לצורך כך בצמצם פתוח ממש, אנחנו נבחר בנקודת הפוקוס הימנית הקרובה ביותר לאובייקט, נתפקס בעזרתה, ואז לא נצטרך לזוז כמעט ובכלל- אלא פשוט ישר לצלם. כך נבטיח לעצמנו שאובייקט שלנו יצא חד כתער גם בצמצמים פתוחים ממש.

בכדי לבחור נקודה שונה מהאמצעית, נצטרך כמובן לבחור באופציה Single AF Point, ולאחר מכן לבחור באופן ידני את הנקודה הרצויה.

בחירת נקודת הפוקוס הרצויה במצלמות קנון, ניקון וסוני (בסדר זה)

עוד דוגמא למצב שבו נרצה להשתמש באחת מהנקודות הצדדיות היא כאשר אנחנו מצלמים אובייקט ממש מקרוב- למשל בצילומי מאקרו, המרחק הקצר בין העדשה לאובייקט, גם הוא יוצר עומק שדה רדוד ממש, ובדיוק כמו במקרה הקודם, גם כאן כל תנועה של המצלמה לאחר ההתפקסות תשנה את הפוקוס על האובייקט בצורה ברורה לעין. לפיכך אם נשתמש בנק' המרכזית לצורך פיקוס ואז נזוז טיפה כדי לקמפז- תהיה לנו סטיה בפוקוס-  והאוביקט שלי יהיה חד פחות. על כן גם במקרה זה נבחר בנקודת הפוקוס שהכי קרובה לאובייקט, נתפקס בעזרתה, ואז לא נצטרך כמעט וכלל לזוז לטובת הצילום. 

 כך נקבל אובייקט חד וברור, גם במידה והוא קרוב למצלמה ממש.

בצילום מאקרו- נבחר בנקודת הפוקוס שהכי קרובה למיקום האובייקט

דוגמא אחרונה לשימוש בנקודות פוקוס צדדיות, היא בצילום אובייקטים בתנועה, ובמיוחד אובייקטים שמתקרבים אלינו או מתרחקים מאיתנו במהלך הצילום. גם כאן, שימוש בנקודה האמצעית וקמפוז מחדש היה גורם לבריחת האובייקט ממישור הפוקוס, בגלל שהוא ממשיך להתקרב או להתרחק תוך כדי הקימפוז מחדש. לכן גם כאן נעדיף להשתמש בנקודה שהכי קרובה למיקום האובייקט הרצוי ולאו דווקא בנקודה המרכזית- כך שבין פעולת הפוקוס לפעולת הצילום יחלוף כמה שפחות זמן.

בצילום אובייקט בתנועה- נבחר בנקודת הפוקוס שהכי קרובה למיקום האובייקט

לסיכום- למדנו מה החשיבות של נקודות הפוקוס והשליטה עליהם. למדנו שבמרבית הצילומים, שימוש בנקודת הפוקוס האמצעית יניב תוצאות מספקות, אך שיש מצבים כמו שימוש בצמצם פתוח או צילום עצם מקרוב, שבהם רצוי להשתמש בנקודה הכי קרובה לאובייקט.

חשוב לציין שבתאוריה- כל צילום באשר הוא יהיה יותר מדוייק אם נשתמש בנקודת הפוקוס הקרובה ביותר לאובייקט, אך לרוב רמת הדיוק זניחה לעיני המתבונן, וגם העבודה עם שאר הנקודות יותר איטית מעבודה עם הנקודה המרכזית. לכן תחשבו מתי כדאי לעבוד עם המרכזית ומתי "להשקיע" ולבחור בשאר הנקודות. בהצלחה!

רוצים ללמוד עוד? קורסי הצילום - ONLINE

ללמוד צילום בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים.

BOAZ-207_edited.jpg

לצלמים בתחילת דרכם, עם או בלי נסיון קודם, שמצלמים בכל סוג של מצלמה או סמארטפון.

- 7 שיעורים דו שעתיים.

- 7 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- 3 סדנאות מתנה

- עזרי לימוד

* כ-18 שעות הדרכה סה"כ

Picture1.jpg

לצלמים בעלי ידע קודם שמוכנים לשלב הבא.

- 6 שיעורים דו שעתיים.

- 6 תרגילי בית וביקורת עבודות.

- סדנה במתנה

- ליווי אישי מקצועי במהלך הקורס ואחריו.

* כ-13 שעות הדרכה סה"כ

boaz-8.jpg

לייטרום מ-0 ל-100!

קורס לייטרום לצלמים מתחילים או מנוסים, שרוצים ללמוד כיצד לתת לתמונות את הטאצ' האישי שלהם.

- 3 שיעורים מקיפים.

- אין צורך בידע קודם.

* 6 שעות הדרכה סה"כ

 

מאמרים ומדריכים נוספים

התחילו כבר עכשיו ללמוד כיצד לצלם תמונות מוצלחות יותר, בכל סוג של מצלמה, או סמארטפון.

מי אני?

שמי בעז פרדקין, צלם מקצועי ומורה לצילום. בעל נסיון של 14 שנים בצילום בתחומים שונים: אירועים, צילום תיעודי, חיי לילה, מוצרים, עסקים ועוד. מלמד צילום ומנחה קורסים למתחילים ולמתקדמים וכן מלווה בעלי עסקים להשגת מטרותיהם ה"צילומיות" לעסק.

ב2014 פתחתי את קורס הצילום הראשון שלי בחצר ביתי דאז בבאר שבע. מאז, העברתי עשרות קורסי צילום פרונטאליים בת"א וב"ש.

2020 היוותה נקודת מפנה לכולנו. עבורי, היא סימנה מעבר לעולם הדיגיטל והלימוד המקוון במלוא העוצמה. אני מזמין אתכם ללמוד אצלי צילום אונליין- בקצב שלכם, בזמנכם הפנוי ובגובה העיניים- בלי לצאת מהבית.

מוזמנים ליצור איתי קשר בכל שאלה:

  • פייסבוק גדול
  • אינסטה גדול2
  • מייל גדול ריבועי חדש סופי

© 2020 by Boaz Fradkin, Tel Aviv, Israel